Thursday, October 13, 2011

Takdir Tuhan..


Aku redha dengan segala yang telah diatur untuk aku.. Percaya la kalau kite ikhlas untuk redha, Insya Allah hati kita akan tenang dan akan sentiasa bersedia untuk sebarang kemungkinan..

Itu lah yang aku buat dan aku rase sendiri.. Kalau tak, mesti aku tkleh nak explain perasaan tu kan.. Dalam hidup ni kite tak dapat nak jangka apa akan berlaku.. Sebab tu kite kena selalu berjaga-jaga.

Back to the topic.., mula-mula sekali kena yakin kan dalam hati bahawa segala takdir yang telah ditentukan untuk kita ada hikmah disebalik nya yang kita sendiri tak tau.. Macam aku, walaupun telah ditakdirkan mata aku akan kekal camni untuk seumur hidup tapi aku kena yakin bahawa Allah Maha mengetahui.. Pada mula nya mmg rasa sedih sangat-sangat.. Sape yang taknak pulih macam asal.. Disebabkan kecuaian orang lain aku yang kena tanggung untuk seumur hidup aku. Pada mula nya memang aku tekad takan maafkan sampai bila-bila.. Tapi ape yang aku dapat..? bukan nya dengan tidak memaafkan orang tu, mata aku akan pulih balik.. Apa yang aku buat, berdoa pada-Nya supaya dilembutkan hati aku dan redha.. Alhamdulillah, aku boleh terima semua nie.. Aku fikir ada lagi yang lebih malang dari aku.. Aku patut nya bersyukur bukan berdendam dengan apa yang jadi..

Cuma sekarang ni aku berdoa supaya dicepatkan jodoh.. Aku jugak berdoa supaya orang tu dapat terima aku seadanya.. Kalau ditakdirkan untuk aku hidup seorang diri pun aku terima sebab aku dah redha dari hari aku dapat tau yang aku takan pulih kembali ke asal..

2 comments:

Anonymous said...

hi nenny..

just nk share pengalaman sy jer tp tatau nk tulis camner. But i try my best k.

awk n sy sebnrnye same2 x smpurna. Awk x sempurna mata, sy lak kaki. Sy tlh kehilangan 1 jari kaki sejak 3 taun yg lalu atas kesalahan sdri. Mmg frust memula pasal rase cam cacat.

3 taun sy menanggung sngsara kehilangan jari n mmg buat rase rase down sgt2. Sy x bercampur ngan org n keluar rumah pn. Dsbbkan kaki sy x baik2 lg, sy x mampu tuk bekerja. Lg lah sy rase mcm x gune pasal idup da suku abad tp idup masih dtggung org. Loser sgt.

Sy sering salahkan Tuhan knp sy diuji begini. Knp sume ni jd kat sy n knp sy x leh idup bahagia cam org lain. Sy ni jgk sakit sejak dari kecil lg.

Tp ble da asik salahkan takdir, sy cube berfikir dgn rasional. Nape Tuhan duga sy mcm nie. Start dari situ lah, sy da boleh time kekurangan diri.

Dlm ape sekalipun, kite kene sabar n redha ngan ape yg berlaku.

Miszz Nesya said...

hye awak..itulah yang sy buat...same mcm awak..kite ni manusia biase..pada mulanye mmg tak boley nak pk secara rasional.. tapi bile kite pk balik sepatutnye bersyukur sbb mampu lgi melihat dah berjalan..tak macam org lain yang tak dapat buat ape yang kite buat..sy harap kite sama2 dapat jalani kehidupan nie..abai kan ape orang ckp dan perasaan buruk dalam hati..Allah sayang pada kite sbb tu Dia uji kite..:)